Saturday, September 7, 2013

ပညာဟူသည္

ပညာရဲ႕သေဘာ၊ ပညာရဲ႕သဘာ၀။ အဲဒီအေၾကာင္း ဆရာ႔ဆီက သိပါရေစ ဆရာ။
ဆရာ႔ကို လာေမးတဲ႔အတြက္ ဆရာကိုယ္၌က ဒီအေၾကာင္း ေျပာဖုိ႔ရာ သတိႀကီးစြာထားမိတယ္။ ဘာေၾကာင္႔လဲဆုိေတာ႔ ပညာဆုိတာ အရာရာကို ႐ႈၾကည့္တာ။ ပညာအၾကာင္းေျပာမယ္ဆိုရင္ လူက ျပန္ၿပီးပညာကို ၾကည့္ရမွာဆုိေတာ႔ နည္းနည္းခက္သြားၿပီ။ ၿပီးေတာ႔ ကိုယ္႔ကိုယ္ကို ပညာအၾကာင္းအလုံးစံု သိပါတယ္ လို႔ မေျပာ၀ံ႔ဘူး။
ဒါေပမယ္႔ ခင္ဗ်ားတို႔က ေမတၱာရပ္ခံလို႔ ေျပာမိတဲ႔အခါ သတိတစ္ခုေတာ႔ရွိတယ္။ အဲဒါက ဘာလဲဆုိရင္ ပညာနဲ႔ပတ္သက္လာရင္ထားရမယ္႔ စိတ္သေဘာထား။ ဒီစိတ္သေဘာထားကို တျခားပုဂၢဳိလ္က ေပးတာ မဟုတ္ဘူး။ ျမတ္စြာဘုရားက ေပးတာ။ ပညာရွာဖုိ႔ သိဖုိ႔ ကိစၥက မဂၤလာတရားေတာ္မွာ ပါၿပီးသား။ ဓမၼႆ၀န၊ ဓမၼသာကစၥာတဲ႔။
ဓမၼႆ၀နဆုိတာ ဓမၼတရားေတာ္ကို နာယူျခင္း။ ေဆြးေႏြးတဲ႔အဆင္႔ မေရာက္ေသးဘူး။ အဲဒီအခါ ဆီဆုိင္တဲ႔ မဂၤလာတရားေတြ တြဲၿပီးပါလာတာ သတိထားမိတယ္။ ဂါရေ၀ါစ၊ နိ၀ါေတာစတဲ႔။ ဒီမဂၤလာေတြနဲ႔ အပုိဒ္စတာ။ ပညာအေၾကာင္းကို နာယူေတာ႔မည္ၾကံရင္ ဂါရေ၀ါစ၊ နိ၀ါေတာစရွိၿပီး ျဖစ္ေနသင္႔တယ္။ ဒီလုိပဲ ပညာအေၾကာင္းေျပာမယ္႔သူကလည္း ဂါရေ၀ါစ၊ နိ၀ါေတာစ ရွိေနဖုိ႔ လုိအပ္တယ္။
ေနာက္တစ္ဆင္႔က ကာေလနဓမၼသာကစၥာ။ အဲဒါက အထက္တန္းက်သြားေတာ႔ နာယူ႐ုံတင္မကဘဲ ေမးျမန္းတယ္။ စုံစမ္းတယ္။ အဲဒီအခါ ဂါရေ၀ါစ၊ နိ၀ါေတာစ ကင္းလုိ႔ကိုမရဘူး။ ဒီေတာ႔ ခင္ဗ်ားတုိ႔ေမးတဲ႔ ပညာအေၾကာင္း ေျပာတဲ႔အခါမွာ ဂါရေ၀ါစ၊ နိ၀ါေတာစကို ဦးထိပ္မွာ ပန္ဆင္ၿပီး ေျပာခ်င္တယ္။ ဆုိလိုတာက အျခားေသာ ပညာရွင္မ်ားက ဆရာေျပာတာကို ေ၀ဖန္ၾကမယ္ဆုိရင္ လက္ခံပါ႔မယ္။ အမွားေထာက္ျပၾကမယ္ဆုိရင္ ႐ုိေသစြာ လုိက္နာပါ႔မယ္လုိ႔။ ဒါေလးကို နိဒါန္းခံၿပီးေျပာခ်င္တယ္။

 ပညာဆုိတာ ထုထည္သိပ္ႀကီးတယ္။ သမုဒၵရာႀကီးနဲ႔ ႏႈိင္းၾကတာေပါ႔။ ကမ္းစပ္မွာ တစ္မ်ဳိးနက္တယ္။ ကမ္းလြန္မွာ တစ္မ်ဳိးနက္တယ္။ ကမ္းလြန္က ဟိုးဗဟိုႀကီးသြားရင္ ပိုပိုနက္လိမ္႔မယ္။ ဒါေၾကာင္႔ ပညာသေဘာကိုေျပာရင္ သမုဒၵရာကုိ ယုန္သူငယ္ေထာက္သလုိ ျဖစ္မွာလည္း ေၾကာက္တယ္။ ထုထည္ႀကီးတာကို ဆရာဆုိခ်င္တာပါ။
ၿပီးေတာ႔မေျပာလုိ႔ကလည္း မျဖစ္ဘူး။ ဘယ္ကိစၥမဆုိ ‘ေျပာၾကည့္’ၾကတာ ကမာၻဦးအစကတည္းကပဲ။ လူေတြက ပညာဆုိတာ ဘာလဲလုိ႔ေျပာၾက၊ ေဆြးေႏြးၾက၊ သုံးသပ္ၾကတဲ႔အတြက္ ဒီေလာက္ထိ အေျခခံပညာေတြ တုိးတက္လာတာ။ ဒါေတြကို နမူနာယူရမယ္။ အားက်ရမယ္။ ဒါေၾကာင္႔ ခုနက စကားခံထားသလုိ ငါေျပာသလုိမွ မွန္တယ္လုိ႔ လုပ္လုိ႔မရဘူး။
ဗုဒၶတရားေတာ္မွာ ပညာက ထိပ္ပဲ။ သီလသိကၡာ၊ သမာဓိသိကၡာ၊ ပညာသိကၡာဆုိၿပီးရွိတယ္။ ဒါေၾကာင္႔ ပညာဆုိတာ လူ႔အရည္အေသြး၊ လူ႔ရဲ႕စြမ္းအင္တစ္ခုလုိ႔ယူဆလုိ႔ရတယ္။ ပညာရွိတယ္ဆုိတဲ႔လူဟာ ပညာဆုိတဲ႔စြမ္းအင္ရွိတာပဲ။ ဉာဏ္နဲ႔သာ သိႏုိင္တယ္။
ဒါေၾကာင္႔ ပညာအစစ္သည္ သိတယ္။ သိသည့္ခဏ၌ ပယ္ရမွာကုိပယ္တယ္။ ဆိုက္ေရာက္ရမယ္႔ေနရာကို တစ္ခါတည္းေရာက္သြားတယ္။ ၿပီးေတာ႔ ပြားရမယ္႔အရာကို ပြားသြားတယ္။ ပညာတစ္ခုတည္းကေန ကိစၥေလးခုလုပ္တယ္။ သိ၊ ပယ္၊ ဆိုက္၊ ပြား ထိုေလးပါးတဲ႔။ ဒီကိစၥဟာ ‘ပညာရဲ႕ကိစၥေလးရပ္’ ဆုိတာ လူေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက သတိလစ္ၾကတယ္။
အေနာက္ႏုိင္ငံက ပညာ႐ွိေတြမွာလည္းဗုဒၶေလာက္ ထင္ထင္႐ွား႐ွားမသိလို႔ မေျပာေပမယ္႔ သိျခင္းနဲ႔ အက်င္႔ ဆက္သြယ္ေနမွန္း နားလည္ၾကတယ္။
Education ကို အခု လူေတြက သာမန္အားျဖင္႔ေတာ႔ ပညာေရးလို႔ ေခၚေနၾကတယ္။ Education ဆုိတာ ပညာရ႐ွိေအာင္ ျပဳလုပ္ေသာ ႀကိဳးပမ္းအားထုတ္မႈ။ ဒါ Education ။ Education ကို The process of developing and training of  knowledge etc., လုိ႔ အဂၤလိပ္လို အဓိပၸာယ္ ဖြင္႔ဆိုတယ္။ process ဆုိတာ အစဥ္သေဘာကုိေျပာတာ။ ဘာအစဥ္လဲ developing ။ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈမ႐ွိေသးတာကုိ ဖြံ႕ၿဖိဳးေအာင္လုပ္တာ။ အဲဒါ Education ။ ေနာက္တစ္ခါ မ႐ွိေသးတာကို ႐ွိလာေအာင္ ေလ႔က်င္႔ေပးတာ။ developing နဲ႔ training သေဘာမ်ဳိးကို Education လုိ႔ ေခၚတယ္။ knowledge အစ႐ွိတဲ႔ သိဖြယ္ေတြကို စနစ္တက် သင္ေပးျခင္း၊ သင္ယူျခင္းကုိ Education လုိ႔ ေခၚတယ္။
ပညာေရးမွာ သုေတသနသည္ အသက္ပဲဗ်ာ။ သုေတသနမ႐ွိရင္ ပညာေရးကရပ္ေနမွာပဲ။ ေျပာင္းလဲေနေသာ အေျခအေနအရပ္ရပ္၌ ေျပာင္းလဲေနေသာ သေဘာတရားကို အမီလုိက္ဖုိ႔အတြက္ အျမဲတမ္း သုေတသနက လုိအပ္တယ္။ ပညာဆိုတဲ႔သေဘာက သေဘၤာတစ္စီးလုိ ေက်ာက္ခ်ထားလုိ႔ မရဘူး။ သြားေနရတာဗ်။ သြားေနတာက သုေတသန။ သုေတသနမ႐ွိဘဲ ေနလုိ႔မရဘူး။ ဒါေၾကာင္႔ သုေတသနလုပ္ဖုိ႔ facilities လည္း ျပည့္စုံရမယ္။ ပုိက္ဆံလည္း႐ွိရမယ္။ ေနာက္ၿပီးေတာ႔ သုေတသနကိုအားေပးေသာ ပတ္၀န္းက်င္အေျခအေနလည္း ႐ွိရမယ္။
သုေတသနကို အားမေပးေသာ ပတ္၀န္းက်င္ေၾကာင္႔  ေခတ္ေနာက္က်န္ရစ္ခဲ႔တဲ႔ တိုင္းျပည္ေတြ အမ်ားႀကီးပဲ။ အေကာင္းဆုံးနမူနာက ႐ု႐ွား။ တရား၀င္သေဘာအရေတာ႔ သုေတသန႐ွိတယ္ ေျပာတာပဲ။ ဒါေပမယ္႔ ပညာ႐ွင္ေတြက လုပ္ခ်င္တာလုပ္လုိ႔မရဘူး။ ဆရာျပန္ေျပာမယ္ေနာ္။ လုပ္ခ်င္တာလုပ္လုိ႔ မရဘူး။ လုပ္ေစခ်င္တာကိုသာ လုပ္ၾကရတဲ႔အတြက္ သုေတသနပတ္၀န္းက်င္ ရာခုိင္ႏႈန္းတစ္ရာမျပည့္တဲ႔အတြက္ သူ႔ခမ်ာ တုိးတက္သင္႔သေလာက္ မတုိးတက္ဘူး။
လူ႔ေဘာင္ႀကီး ပ်က္စီးေအာင္ေတာ႔ ဘယ္ပညာ႐ွင္မွ မလုပ္ပါဘူး။ သဘာ၀အထိန္းအေက်ာင္းေတြ႐ွိတယ္။ အစဥ္အလာ အထိန္းအေက်ာင္းေတြ႐ွိတယ္။ အထူးသျဖင္႔ ပညာ႐ွင္ေတြၾကားမွာ Renaissance ေခတ္ထဲက ထိန္းသိမ္းလာတဲ႔ Humanism ဆုိတဲ႔ အစဥ္အလာ႐ွိတယ္။ ျဗဟၼစုိရ္တရား အစဥ္အလာလုိ႔ ဆီေလ်ာ္ေအာင္ ဘာသာျပန္ႏုိင္တယ္။ ပညာစစ္၊ ပညာမွန္ဆုိတာက Character တုိ႔၊ စိတ္တို႔ဆုိတာ ပါလာတဲ႔အတြက္ ပညာ႐ွင္ကုိယ္၌က သူ႔ကုိယ္သူ ထိန္းထားေလ႔႐ွိတယ္။ ကို္ယ့္ကိုယ္ကို မထိန္းႏိုင္ရင္ သူက ပညာရွင္ကုိ မဟုတ္ဘူး။ သူ႕သဘာ၀ကိုက ထိန္းေက်ာင္းမႈဆိုတာရွိတယ္။ ပညာရွင္တို႕ရဲ႕ အႏွစ္သာရက သတိသမၸဇဥ္နဲ႕ ျပည့္စံုတာကို ေျပာတာ။ မွန္ကန္ေသာ ဆံုးျဖတ္ႏိုင္စြမ္း၊ ေတာ္ေတာ္အေရးႀကီးတဲ့ကိစၥပဲ။ ကၽြန္ေတာ္တို႕သိရသေလာက္ကေတာ့ မတရားမႈ၊ မခ်မ္းသာမႈကို မႏွစ္သက္တဲ့အတြက္ လူ႕ေလာကကို အကၽိဳးမျပဳဘူးထင္ရင္ မလုပ္ဘူး။ အဲဒါေတြရွိတယ္။ အဲဒါေတြထိန္းသိမ္းရတယ္။
ကမာၻမွာ လူတစ္ဦးတည္းအတြက္ကုိပဲ Life Long Education ဆုိတဲ႔စကားကုိ သုံးတယ္။ တုိင္းျပည္တစ္ျပည္အတြက္လည္း Life Long Education ရွိရမွာပဲ။ ဆုိလုိတာက ပညာေရးဟာ အဆုံးမရွိ။ ပညာေရး ျပဳျပင္တီထြင္မႈမွာလည္း အဆုံးမရွိ။ ပညာေရးဟာ တုိင္းျပည္တစ္ျပည္အတြက္ အေကာင္းဆုံး အရင္းအႏွီးပဲ။ ပညာဆိုတာ အသိေတြ၊ အတတ္ေတြ၊ ကၽြမ္းက်င္မႈေတြအျပင္ စိတ္သေဘာထားေတြ၊ စာရိတၱသေဘာေတြ၊ ျဗဟၼစိုရ္တရားေတြပါတယ္ဆုိတဲ႔ ဒႆနအျမင္ ပညာေပးျခင္းသည္ အႀကီးျမတ္ဆုံးေသာ လူ႔က်င္႔၀တ္ လူ႔တာ၀န္ဆိုတဲ႔ ခံယူခ်က္။ အဲဒါေတြကေတာ႔ ဘယ္တုိင္းျပည္အတြက္မဆုိ ဘယ္ေခတ္မွာျဖစ္ျဖစ္ ‘မေဖာက္မျပန္ မွန္ကန္တဲ႔ သစၥာဓမၼ’ ေတြျဖစ္တယ္။
ပညာသင္ယူသူ၊ ပညာသင္ေပးသူ၊သဒၶါျပ႒ာန္းကူညီၾကသူေတြ အားလုံး ‘အညမညံပိယံေဟာႏၱဳ’ျဖစ္ၾကရင္ ‘အညမညံသုခါေဟာႏၱဳ’ ျဖစ္ၾကမယ္။ ဒီအမွန္တရားကိုလည္း ကမာၻ႔ပညာေရးသမုိင္းက ထင္ထင္ရွားရွား ျပၿပီးသားပါ။ သတိမူၿပီး ျမဴကိုေတာင္ ျမင္ႏုိင္စြမ္းဖုိ႔ ႀကိဳးစားၾကရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
တကၠသုိလ္ဘုန္းႏုိင္၏ ‘ပညာရဲ႕သေဘာ’  စာအုပ္မွ…
http://phozaw.wordpress.com/%E1%80%95%E1%80%8A%E1%80%AC%E1%80%9F%E1%80%B0%E1%80%9E%E1%80%8A%E1%80%B9/

0 comments:

Post a Comment