Saturday, July 30, 2011

စဥ္းစားဆင္ျခင္မႈ မရႇိဘဲ သင္ယူျခင္းဟာ လုပ္အားဆံုး႐ံႈးျခင္းပါပဲ' တဲ့

Written by ေဒါက္တာခင္ေမာင္ညိဳ
''ဘာဆီဂ်င္လဲ'' ''ေအာက္ဆီဂ်င္ပါ'' ''ဘာတိုးပါသလဲ'' ''ဓာတ္တိုးပါတယ္'' ''ဘာဒိုင္ေအာက္ဆိုဒ္ပါလဲ'' ''ကာဗြန္ဒိုင္ေအာက္ဆိုဒ္ပါပဲ'' ''ဘာလိုခ်င္ပါလဲ'' ''ေဟလိုခ်င္ ပါပဲ'' က်ဴရႇင္ေတြရဲ႕ အသံပါ။ က်ဴရႇင္ေတြ အမ်ားႀကီးရႇိသည့္ 'က်ဴရႇင္တန္း'ဟု ေခၚေသာ ဆိပ္ကမ္းသာလမ္း အလယ္ဘေလာက္ ႏႇစ္ခုကို ေလွ်ာက္သြားလွ်င္ ဒီအသံေတြကို ၾကားၾကရမႇာပါ။ ေက်ာင္းသားေတြ အင္မတန္ သေဘာက်ၿပီး ေရႇ႕ကအေမးကို ေနာက္က လိုက္ေအာ္ၾကသည့္ စနစ္ပါပဲ။ ''ဘာလိုခ်င္လဲ'' ဟု ဆရာမက ေမးလိုက္လွ်င္ အတန္းထဲက ေက်ာင္းသားအားလံုးသည္ ''ေဟလိုခ်င္ (Halogen)ပါပဲ''ဟု ေျဖၾကပါသည္။ (Halogen)သည္ ဓာတုေဗဒ ပစၥည္းအစု ျဖစ္သည္။ ထိုနည္းကို ''ဘာ Method''ဟု ေခၚပါသည္။ က်ဴရႇင္ကို လာေစာင့္ေသာ မိဘမ်ားသည္ သားသမီးမ်ား စာဆိုေနသံကို ၾကားေသာေၾကာင့္ ေက်နပ္ၾကသည္။ ထိုနည္းကို ဆရာတစ္ေယာက္က ေအာက္ပါအတိုင္း သံုးသပ္ျပထားသည္။ ''ဆရာေတြကလည္း သေဘာက်တယ္။


ေက်ာင္းသားေတြကလည္း သေဘာက်တယ္။ မိဘေတြကလည္း သေဘာက်တယ္'' ''ဟုတ္ကဲ့ဆရာ'' ''ဒါေၾကာင့္ သံုးဦးသံုးဖလႇယ္ သေဘာက်တဲ့ ဒီနည္းကို သားေရႊအိုး ထမ္းလာတဲ့နည္းလို႔ ကြၽန္ေတာ္တို႔ က်ဴရႇင္ေလာကက နာမည္တပ္ထားတယ္'' ''ေကာင္းပါတယ္'' စာသင္နည္းေတြ အမ်ားႀကီး ရႇိသည္။ ဆရာမ်ားသည္ မိမိသန္ရာကို မိမိ က်င့္သံုးၾကပါသည္။ သာမန္အားျဖင့္ စာသင္ရာတြင္ ဆရာေတြက စာေတြကို ရႇင္းျပသည္။ ေက်ာင္းသားေတြက နားေထာင္သည္။ နားမလည္ရင္ ေမးၾကသည္။ တစ္ခါတစ္ခါ ဆရာခြင့္ျပဳထားလွ်င္ ၾကားျဖတ္ေမးသည္။ ျမန္မာျပည္မႇာေတာ့ ရႇင္းျပၿပီးမႇ ေမးသည္။ သို႔ေသာ္ မေမးသည္မ်ားသည္။ ဆရာက သင္ၾကားမႈကို နားလည္၊ မလည္ စစ္သည္။ အခ်ိန္ရလွ်င္ ခ်က္ခ်င္းစစ္သည္။ သို႔မဟုတ္ ေနာက္သင္ခန္းစာ မတိုင္မီ ေမးသည္။ သို႔မဟုတ္ စာေမးပြဲတြင္ ေမးသည္။ ေက်ာင္းသားအမ်ားက စာေမးပြဲကို ေမးခြန္းအေျဖအတြက္သာ လိုသည္ဟု ယူဆသည္။ ေျဖတတ္ဖို႔ လိုသည္ဟု သေဘာထားၾကသည္။ ဘယ္ေမး ဘယ္လိုေျဖ ဟူေသာ အေျဖစံု မ်ားစြာ ထြက္လာသည္။ ထိုအေျဖစံုမ်ားကို ႀကိဳးစားပမ္းစား က်က္ၾကသည္။ ေမးခြန္းထုတ္သူမ်ားကလည္း ေက်ာင္းသားမ်ား နားလည္ သေဘာေပါက္မႈကို အသိအမႇတ္ ျပဳႏုိင္ရန္ အတြက္ ေထာင့္စံု၊ ပံုစံ အမ်ဳိးမ်ဳိးျဖင့္ ေမးခြန္းထုတ္သည္။ ျမန္မာတို႔ ဆင္းရဲတြင္းမႇ လြတ္ေျမာက္ရာလမ္းသည္ ေက်ာင္းမ်ားက တစ္ဆင့္ ျဖစ္မည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ . . . ဒီလိုေမးလွ်င္ ဒီလိုေျဖ ဆိုသည့္ မႇတ္စုမ်ားလည္း ထြက္ပါသည္။ ကြၽန္ေတာ္က မႇတ္စုမ်ား ထြက္သည္ကို ဆန္႔က်င္သည္ မဟုတ္ပါ။ နမူနာျပ ေမးခြန္းမ်ား ေျဖၾကသည္က ေကာင္းပါသည္။ သို႔ေသာ္ ရည္ရြယ္ခ်က္က အဆိုပါ ဘာသာရပ္ကို တတ္ေျမာက္နားလည္ သေဘာေပါက္ရန္ ျဖစ္သည္။ အမ်ားစုက ရည္ရြယ္ခ်က္ကို သေဘာမေပါက္ၾကပါ။ ရႇင္းလင္းလိုပါေသးသည္။ ဒီေနရာတြင္ အခ်က္ႏႇစ္ခ်က္ကို တင္ျပလိုပါသည္။ ပညာေရး ရည္ရြယ္ခ်က္သည္ ဘာသာရပ္တစ္ခုကို နားလည္ သေဘာေပါက္ေစရန္ ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ တစ္ဖက္က စာေမးပြဲ ေအာင္ျမင္ေရးကို အဓိကအေနနဲ႔ ျမင္ေနသည္။ ကြၽန္ေတာ္ ဆိုလိုသည္က ပညာေရးဌာနမႇ တာ၀န္ရႇိသူ လူမ်ားပင္လွ်င္ စာေမးပြဲေအာင္ခ်က္သည္ သူတို႔၏ ရည္မႇန္းခ်က္ ျဖစ္ေနေတာ့သည္။ ရန္ကုန္ အနီးတစ္၀ိုက္ႏႇင့္ ၿမိဳ႕ႀကီး ေက်ာင္းေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားတြင္ ႏႇစ္၀က္ေရာက္လွ်င္ ေက်ာင္းတြင္ ေက်ာင္းသား မရႇိေတာ့ပါ။ ၁၀ တန္း ေက်ာင္းသားမ်ားသည္ အနီးကပ္ က်ဴရႇင္ တက္ၾကေတာ့သည္။ ထိုေက်ာင္းသားမ်ား က်ဴရႇင္တက္ကာ ေအာင္ခ်က္ေကာင္းသည္မႇာ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးႏႇင့္ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား ဂုဏ္ယူဖြယ္ရာ ျဖစ္လာသည္ကို မုဒိတာ ထားပါသည္။ သို႔ေသာ္ ေတာတြင္ ေရာက္ေနၿပီး က်ဴရႇင္ေကာင္းေတြ မရရႇိ။ ေတာ္ေသာ ေက်ာင္းသားေတြ ၿမိဳ႕ကိုေျပာင္းေသာေၾကာင့္ ေအာင္ခ်က္ ညံ့ဖ်င္းေသာ ေက်ာင္းကိုေတာ့ ဘာေၾကာင့္ ႏႇိမ္ခ်ရသနည္း။ ဒါေတြကို စကားအျဖစ္ ေျပာတာပါပဲ။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ေခ်ာင္းဆံု အထက တြင္ ၁၉၆၀ က ကြၽန္ေတာ္တို႔ ႏႇစ္ေယာက္သာ ၁၀ တန္းေအာင္သူ ရႇိခဲ့ပါသည္။ အေရးပါတာက ထိုေက်ာင္းတြင္ ပညာကို ထိေရာက္စြာ သင္ေပးလား။ လူမႈေရး၊ စီးပြားေရး၊ က်န္းမာေရး စေသာ လူတို႔ သိအပ္ေသာအတတ္ လူတို႔ထားအပ္ေသာ စိတ္ေကာင္း၊ ေစတနာေကာင္း တို႔ကို ထိေရာက္စြာ သင္ေပးပါသလား။ ထိုေက်ာင္း ရႇိေသာေၾကာင့္ ရပ္ရြာ၊ ရပ္ကြက္လူထု စိတ္ထားေတြေျပာင္း ေစတနာေတြ ေကာင္းလာသလား။ ထိုေက်ာင္းမႇ ေအာင္သူ အမ်ားစုသည္ သူတို႔ရပ္ရြာကို ျပန္လည္လာေရာက္ တာ၀န္ထမ္းလား။ ကြၽန္ေတာ့္မိတ္ေဆြ ေကာင္းသန္႔က သူ႔အေၾကာင္း သူေျပာျပသည္။ သူ အမ်ဳိးသားစာေပဆု ရေသာ ေငြတစ္သိန္းျဖင့္ မတည္ကာ သူ၏ဇာတိ ဥကၠံၿမိဳ႕တြင္ စာၾကည့္တုိက္တစ္ခု တည္ေဆာက္သည္။ ထိုစာၾကည့္တုိက္ ရပ္တည္ႏိုင္ဖို႔ လစဥ္ ငါးေသာင္းႏႇင့္တစ္သိန္းၾကား အကုန္ခံသည္။ ငါးႏႇစ္ခန္႔ ၾကာသည့္အခါ ရလဒ္က ဘာထင္လဲ။ သူ၏ စာၾကည့္တုိက္သည္ ၿမိဳ႕လယ္ကားဂိတ္၊ ဆိုက္ကားဂိတ္ အနီးတြင္ ရႇိေသာေၾကာင့္ ဆိုက္ကားသမားမ်ား၊ အလုပ္သမားမ်ား နားခိုရာ ျဖစ္ခဲ့သည္။သူတို႔ စာဖတ္ကာ ယဥ္ေက်းလာၾကသည္။ ထိုအရပ္တြင္ အရက္မူး ရန္ျဖစ္သူေတြ တျဖည္းျဖည္း ေလ်ာ့နည္းလာသည္။ ႏႇစ္စဥ္ ဆြမ္းႀကီးေလာင္းတြင္ ဆိုက္ကားသမားမ်ား ပူးတြဲ ပါ၀င္လာသည္။ ၿမိဳ႕တြင္ရႇိေသာ ေက်ာင္းေတြ၏ ေအာင္ခ်က္ေတြ တက္လာသည္။ ရြာအက်ဳိးျပဳ လုပ္ငန္းေတြကို ပိုလုပ္လာသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ အထက္တန္းေက်ာင္းမ်ား ရႇိေသာ ၿမိဳ႕ေတြရြာေတြတြင္ ပိုမို အသိရႇိေအာင္ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးမ်ား၊ ရပ္ေရးရြာေရးႏႇင့္ ပတ္သက္လာေအာင္ စည္း႐ံုး ေဆာင္ရြက္သင့္သည္။ ရပ္ရြာေတြမႇာ လူမႈေရးလုပ္ငန္းေတြ ရႇိပါသည္။ ထိုလႈပ္ရႇားမႈမ်ားသည္ ႐ံုးပိတ္ရက္ႏႇင့္ ညေနခင္းတုိ႔တြင္ ျဖစ္တတ္သည္။ ထိုကာလမ်ားတြင္ ေက်ာင္းဆရာ၊ ဆရာမမ်ား၊ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီး တို႔သည္ အိမ္ျပန္ၾကသည္။ (အခ်ဳိ႕လည္း က်ဴရႇင္သင္ၾကသည္။) ရပ္ေရးရြာေရးႏႇင့္ သူတုိ႔ ပတ္သက္ေလ့ မရႇိပါ။ ပညာသင္သည့္ ရည္ရြယ္ခ်က္မႇာ လိမၼာယဥ္ေက်းဖို႔ ျဖစ္သည္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ လယ္သမားႀကီးမ်ား အလုပ္ကို ႀကိဳးစားနားလည္ သေဘာေပါက္ ခ်မ္းသာ ေပ်ာ္ရႊင္ဖို႔ ျဖစ္သည္။ သူတို႔က ေက်ာင္းသည္ စရိတ္ပိေသာ ေနရာဟု ထင္လာသည္။ ျမန္မာတို႔ မူလ ေရႇးကာလထဲက ေက်ာင္းဆိုသည္မႇာ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းကို ဆိုလိုျခင္း ျဖစ္သည္။ ဘုန္းေတာ္ႀကီး ေက်ာင္းမ်ားတြင္ ရပ္ေရးရြာေရး၊ လူမႈေရးကို သင္ေပးခဲ့သည္။ ေအာင္ျမင္သည္လည္း ရႇိသည္။ အဆင္မေျပသည္လည္း ရႇိပါ၏။ ျမန္မာတို႔ ဆင္းရဲတြင္းမႇ လြတ္ေျမာက္ရာလမ္းသည္ ေက်ာင္းမ်ားက တစ္ဆင့္ ျဖစ္မည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ . . . ။

0 comments:

Post a Comment