Thursday, September 15, 2011

ရုပ္ရွင္သမုိင္းေၾကာင္းႏွင့္ အမ်ိဳးသား စာၾကည့္တုိက္တြင္ ရွိေသာ ရုပ္ရွင္(ျမန္မာ) စာအုပ္မ်ား



႐ုပ္ရွင္ဟူေသာ ေ၀ါဟာရမွာ အ႐ုပ္မ်ား ရွင္ေန၍ ႐ုပ္ရွင္ဟု ေခၚသည္။
တစ္နည္းအားျဖင့္ ရွင္းရေသာ္ သ႐ုပ္ေဆာင္မ်ားက လႈပ္ရွားျခင္းႏွင့္ ကင္မရာက လႈပ္ရွားျခင္းေၾကာင့္ အ႐ုပ္မ်ား ရွင္ေနသည္ဟု အဓိပၸာယ္ ရပါသည္။သက္ရွိ သတၱ၀ါတစ္ဦး၏ လႈပ္ရွားမႈ အစဥ္ကို ဓာတ္ပုံျဖင့္ တစ္ခုခ်င္း ႐ိုက္ကူး၍ ဓာတ္ပုံတြဲ အျဖစ္ စီစဥ္ မွတ္တမ္း တင္ရန္ ဦးေဆာင္ၫႊန္ျပသူ ျပည္နယ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴး လီလဲန္စတင္းဖုိ႔ဒ္ႏွင့္ တီထြင္ ႐ိုက္ကူးရသူ ဓာတ္ပုံဆရာ မုိင္းဘရစ္ခ်္ႏွင့္ အင္ဂ်င္နီယာ ဂြၽန္ဒီအိဆပ္တုိ႔မွာ ကမၻာ့႐ုပ္ရွင္ သမုိင္းတြင္ ထင္ရွား ေက်ာ္ၾကားေသာ သမုိင္း၀င္ပုဂၢဳိလ္မ်ား ျဖစ္လာၾကပါသည္။ ျဖစ္ရပ္မွာ (၁၈၇၂)ခုႏွစ္တြင္ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စု ကာလီဖုိးနီး ယားျပည္နယ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴးေဟာင္း (ဘုရင္ခံ)စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္ လီလဲန္ စတင္းဖုိ႔ဒ္ (Leland Stanford) သည္ မိတ္ေဆြ တစ္ဦးႏွင့္ စကား စပ္မိရင္း ျမင္းမ်ား ကဆုန္ေပါက္ ေျပးရာတြင္ ျမင္းခြာ ေျခလက္ေလးဖက္စလုံး ေျမျပင္ႏွင့္ လြတ္မလြတ္ကို အေလာင္းအစားျဖင့္ အျငင္းပြားၾကျခင္း ျဖစ္သည္။
ထုိျငင္းခုံခ်က္ မွန္မမွန္ သက္ေသ သာဓကျပဳရန္ အတြက္ အက္ဒြက္မိုင္းဘ ရစ္ခ်္ (Eadweard Muybridge) အမည္ ရွိ ဓာတ္ပုံဆရာကို ေခၚယူကာေဆာင္ ရြက္ေစရာ ရလဒ္ကုိ ေက်နပ္မႈ မရွိေသာ ေၾကာင့္ ဂြၽန္ဒီအိဆပ္(John.D Issac) ဆိုသူ အင္ဂ်င္နီယာ တစ္ဦးကို ထပ္မံငွား ရမ္းကာ ေလးနက္ေသာ အေတြးအေခၚ၊ ထူးျခားေသာ အစီအမံ တစ္ခုကို ၫႊန္ၾကား ျပဳလုပ္ေစသည္။ ထိုအစီအမံမွာ ျမင္းေျပးလာမည့္ လမ္းတစ္ေလွ်ာက္ တစ္ဖက္တြင္ ဓာတ္ပုံ ကင္မရာ ၂၄ လုံးကုိ အကြာအေ၀း ညီမွ်စြာ ခ်ထားၿပီး မ်က္ႏွာခ်င္းဆုိင္ တည့္တည့္ လမ္းတစ္ဖက္တြင္လည္း ငုတ္တုိင္ ၂၄ ခုကို အကြာအေ၀း ညီမွ်စြာ စုိက္ထူေစၿပီးမွ ငုတ္တုိင္မ်ားႏွင့္ မ်က္ႏွာခ်င္းဆုိင္ တည့္တည့္ရွိ ကင္မရာ ခလုတ္မ်ားကို ႀကိဳးငယ္ ၂၄ ေခ်ာင္းျဖင့္ ေျပးလမ္းကို ကန္႔လန္႔ျဖတ္ကာ ျမင္းခြာႏွင့္ မလြတ္ေအာင္ ေျမျပင္ႏွင့္ နီးကပ္စြာ သြယ္တန္းသည္။

ျမင္းကဆုန္ ေပါက္၍ ဒုန္းေျပးလာသည့္ အခါတြင္ လမ္းကန္႔လန္႔ျဖတ္သြယ္ထား ေသာ ႀကိဳးမ်ားကို ျမင္းခြာႏွင့္ ရွပ္တုိက္မိၿပီး ႀကိဳးမ်ား တစ္ေခ်ာင္းၿပီးတစ္ေခ်ာင္း ျပတ္ေတာက္ သြားေသာေၾကာင့္ ကင္မရာ ၂၄ လုံးစလုံးမွ ခလုတ္ ၂၄ ခုမွာ တစ္ခုၿပီး တစ္ခု ျပဳတ္က်ကာ ဓာတ္ပုံတစ္ပုံၿပီး တစ္ပုံ ႐ိုက္ၿပီးသား ျဖစ္သြားေတာ့သည္။ ႐ိုက္ယူ ၿပီး နဂၢတစ္မ်ားကို ဓာတ္ပုံ ကူးယူၾကည့္လုိက္ေသာ အခါတြင္မူကား ဓာတ္ပုံ ၂၄ ပုံ အနက္ ၂ ပုံတြင္ ျမင္းေျခလက္ေလးဖက္စလုံး ေျမျပင္ႏွင့္ မထိဘဲ လြတ္ေနသည္ကို ေတြ႕ျမင္ၾကရသျဖင့္ ျပည္နယ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴး စတင္းဖုိ႔ဒ္ အႏုိင္ရလုိက္သည္။

ထုိ႔ေနာက္တြင္မူ လႈပ္ရွားမႈ အစဥ္ တစ္ခုတုိင္းကို ဆက္တုိက္ စီရီ ႐ိုက္ကူးပါက ဓာတ္ပုံတြဲမ်ား ျဖစ္ေပၚလာသည့္ အေျခခံ သေဘာကို သုံးသပ္မိကာ ႏိုင္ငံတကာရွိ သိပၸံႏွင့္ စက္မႈ ပညာရွင္မ်ားသည္ ဓာတ္ပုံ တစ္ပုံခ်င္း ႐ိုက္ကူးရသည့္ ပုံေသဓာတ္ပုံ ကင္မရာမ်ား အစား လႈပ္ရွားမႈ ပုံရိပ္ အစ အဆုံး တစ္ခုလုံးကို မရပ္မနား အစီအရီ ဆက္တုိက္႐ိုက္ကူးႏုိင္သည့္ ဖလင္ ေကာ္ျပား အေခြလိပ္မ်ား၊ ထုိေကာ္ျပား ေခြမ်ားကို ထည့္သြင္းကာ စဥ္ဆက္ မျပတ္ ႐ိုက္ကူးႏုိင္သည့္ ႐ုပ္ရွင္ဓာတ္ပုံ ကင္မရာမ်ား၊ ႐ိုက္ကူးထားသည့္ ဖလင္ ေကာ္ျပားမ်ားကို မူလ လႈပ္ရွားမႈ အစဥ္အတုိင္း ျပန္လည္ျပသ ေပးႏိုင္သည့္ ႐ုပ္ရွင္ျပစက္တုိ႔ကိုပါ တီထြင္ အသံုးျပဳၾကေတာ့သည္။

၁၉ ရာစု ကုန္လြန္ခ်ိန္သည္ ႐ုပ္ရွင္ ကင္မရာမ်ား၊ ႐ုပ္ရွင္ဖလင္ ေကာ္ျပားမ်ား၊ ႐ုပ္ရွင္ျပစက္မ်ား ျဖစ္ေျမာက္ ေအာင္ျမင္လာၾကသည့္ ႐ုပ္ရွင္ေခတ္ဦး အစ စမ္းသပ္ ကာလမွ်သာ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ စိတ္ကူးရရာ လႈပ္ရွားမႈ အတို အထြာမ်ားကိုသာ ေျမစမ္း ခရမ္းပ်ဳိးသည့္ အေနျဖင့္ ႐ိုက္ကူး ျပသခဲ့ၾကသည္။
လူတစ္ေယာက္“ဟတ္ခ်ဳိး”ဟု ႏွာေခ် ဆတ္လိုက္ပုံ၊ ကေလးငယ္ကို ေကြၽးေမြး ျပဳစုေနပုံ၊ စက္႐ုံအတြင္းမွ လုပ္ သားမ်ား ထြက္လာပုံစသည့္ အေသးအဖြဲ ျဖစ္ရပ္ ကေလးမ်ားသည္ပင္ ကမၻာ့႐ုပ္ ရွင္သမုိင္းတြင္ ပထမဦးဆုံး စတင္႐ိုက္ ကူးခဲ့သည့္ ႐ုပ္ရွင္ကားမ်ားအျဖစ္ မွတ္ တမ္းတြင္ရစ္ခဲ့ပါသည္။

ထုိ႔ေနာက္တြင္မူ ကမၻာ့ႏိုင္ငံ အရပ္ရပ္မွ သာယာလွပေသာ ပသာဒ ႐ႈခင္းမ်ား၊ ႐ုရွား- ဂ်ပန္စစ္ပြဲ၊ ဘုိး၀ါးစစ္ပြဲ၊ ၀ိတုိရိယဘုရင္မ စ်ာပနစသည့္ ထူးျခား ေသာျဖစ္ရပ္မ်ား၊ လက္ေ၀ွ႔၊ နပန္း စေသာ အားကစားၿပိဳင္ပြဲမ်ား၊ ဆပ္ကပ္ ပြဲ၊ ကပြဲ၊ ေပ်ာ္ပြဲမ်ားပါ မက်န္ လုိက္လံ ႐ိုက္ကူးကာ ကမၻာလွည့္ ျပသ ခဲ့ၾကသည္။ ထုိသုိ႔ေသာ သတင္းမွတ္တမ္း တင္ႏွင့္ ေဖ်ာ္ေျဖမႈ သက္သက္ ႐ုပ္ရွင္မွ တစ္ဆင့္တက္၍ ႐ုပ္ရွင္ပညာ သက္ရင့္ က်က္လာၾကသည္ႏွင့္ အမွ် ျဖစ္ရပ္ အေၾကာင္းအရာ တစ္ခုခုကို အေျချပဳကာ ဇာတ္လမ္းပမာ ဖြဲ႕ဆင္ ႐ိုက္ကူး လာၾကသည္။ ဇာတ္လမ္းဆိုသည္မွာ ဇာတ္၏ အေၾကာင္း၊ အျဖစ္အပ်က္၊ ျဖစ္စဥ္မ်ားကို သီဖြဲ႕ထားျခင္း ျဖစ္သည္။ ထုိနည္း အားျဖင့္ ဤေလာကတြင္ ျဖစ္ပ်က္ေနေသာ အေၾကာင္းႏွင့္ အက်ဳိးမ်ားကို စီကာပတ္ကုံးစလယ္ဆုံးဖြဲ႕ႏြဲ႕ထားျခင္း ျဖစ္သည္။

၁၉၀၂ ခုႏွစ္တြင္ ျပင္သစ္လူမ်ဳိး ေဂ်ာ့မယ္လီ၏ ကင္မရာ လွည့္စားမႈ အတတ္ပညာျဖင့္ ႐ိုက္ကူးခဲ့ေသာ လဗိမာန္သုိ႔ သြားေရာက္ျခင္း(Way to the Moon) ? ၊ ၁၉၀၃-၁၉၀၄ ခုႏွစ္တြင္ အေမရိကန္ လူမ်ဳိး အက္ဒြင္အက္စ္ေပၚ တာ (Edwin S.Porter) ႐ိုက္ကူးခဲ့ေသာ မီးရထား ဓားျပမႈႀကီး The Great Train Robbery) အမည္ရွိ ကားပုိင္းတို ကေလးမ်ားမွ စတင္လာပါသည္။ ၁၉၀၈ ခုႏွစ္ေလာက္တြင္ အေမရိကန္ ႐ုပ္ရွင္ ဒါ႐ိုက္တာႀကီး ဒီဒဗလ်ဴဂရစ္ဖစ္ ၏ ႏိုင္ငံတစ္ခုေမြးဖြားျခင္း(The Birth of a Nation) စသည့္ ႐ုပ္ရွင္ ကားမ်ားသည္ ႐ုပ္ရွင္ ဇာတ္လမ္း၏ အဦးအစပင္ ျဖစ္သည္။

႐ုပ္ရွင္ဇာတ္လမ္း ျဖစ္ေပၚလာေစရန္ ယေန႔႐ုပ္ရွင္၏ ၃၅ မမ ဖလင္ေပၚ တြင္ရွိ အ႐ုပ္မ်ားသည္ တစ္စကၠန္႔လွ်င္ တစ္ေပခြဲ၊ ဤတစ္ေပခြဲတြင္ အ႐ုပ္ ကြက္ေလးေပါင္း ႏွစ္ဆယ့္ေလးကြက္ ျဖင့္ တစ္မိနစ္လွ်င္ ေပကိုးဆယ္၊ အ႐ုပ္ ကြက္ေပါင္း ၁၄၄၀ တုိ႔ျဖင့္ လႈပ္ရွားျဖစ္ ေပၚေပးရသည္။ ဇာတ္ကားတစ္ကား ၏ ဖလင္ေပသည္ တစ္ေသာင္းခန္႔ရွိ ေနေသာေၾကာင့္ ဤမွ်သာ အ႐ုပ္မ်ား လႈပ္ရွားၿပီး ဇာတ္လမ္းျဖစ္ေအာင္ စီရင္ ခင္းက်င္းေပးရသည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ၁၉၂၀ ျပည့္ႏွစ္၌ ဦးထြန္းရွိန္ စ်ာပန သတင္းကား တိုေလးအား လန္ဒန္အတ္ ဦးအုန္းေမာင္ ႐ိုက္ကူးခဲ့သည္မွ ျမန္မာ့ ႐ုပ္ရွင္ကို အစျပဳခဲ့သည္။

ထူးျခားသည္ မွာ ကိုလုိနီခ်ယ္ခ်ဲဲ႕အဂၤလိပ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး လက္ေအာက္မွ လြတ္ေျမာက္ေရး အတြက္ ဘိလပ္သုိ႔ သြားေရာက္ၿပီး အေရး ဆုိခဲ့သည့္ ေဖ၊ ပု၊ ရွိန္အဖြဲ႕မွ အမ်ဳိးသား ေခါင္းေဆာင္တစ္ဦး ျဖစ္ေသာ ဦးထြန္းရွိန္ ကြယ္လြန္သည့္ အခါ မွတ္တမ္းတင္ သတင္းကားတုိေလး ႐ိုက္ကူးျခင္းျဖင့္ ျမန္မာ့ ႐ုပ္ရွင္မ်ဳိးေစ့ စတင္ခ်ခဲ့ျခင္း ျဖစ္ရာ အမ်ဳိးသားေရး ႐ႈေထာင့္မွ ၾကည့္မည္ ဆိုလွ်င္ ျမန္မာ့ ႐ုပ္ရွင္သည္ အမ်ဳိးသားေရး လႈပ္ရွားမႈႏွင့္ အတူ သေႏၶတည္ ေမြးဖြား ရွင္သန္ လာခဲ့သည္။

ပထမဆုံး ျမန္မာ႐ုပ္ရွင္ ဇာတ္ကားမွာ ဘားမားဖလင္မွ ႐ိုက္ကူးခဲ့ေသာ ေမတၱာႏွင့္သူရာ ဇာတ္ကားကုိ ၁၉၂၀ ျပည့္ႏွစ္ေအာက္တုိဘာလ ၁၃ ရက္ေန႔ တြင္ ရြိဳင္ရယ္စီနီမားဒီပဲရစ္႐ုံ၌ စတင္ျပ ခဲ့သည္။ ထုိဇာတ္ကား၏ ဇာတ္ၫႊန္းကုိ ပုိက္ဆံႀကီး အမည္ခံ စာေရးဆရာႀကီး ပီမိုးနင္းက ေရးသားေပးခဲ့ၿပီး၊ ပထမဆုံး မင္းသားမွာ ေမာင္ညီပု(ယခုကြယ္လြန္ သူ ဦးညီပု- မဟာ၀ိဇၨာထုိရ္ဖလင္)၊ ပထမဆုံးမင္းသမီးမွာ မေအးၾကည္၊ မင္းသားၿပိဳင္မွာ နာမည္ေက်ာ္ မီးရထား ေဘာလုံးသမား ေမာင္ေမာင္ခ်စ္၊ ဇာတ္ ပုိ႔ဇာတ္ရံမ်ားမွာ ေမာင္ေမာင္ကေလး၊ ဦးပု(ဒါ႐ိုက္တာဦးတုတ္ႀကီး)၊ ဦးပါ ႀကီး၊ ဦးၿငိမ္း(ဗိုလ္နဂါး) တုိ႔ပါ၀င္ခဲ့ၾက သည္။ ပထမဆုံး ဇာတ္လမ္းသည္ ျမန္မာလူမ်ဳိးမ်ား သင္ခန္းစာ ယူရန္၊ သတိ သံေ၀ဂရရန္၊ ဆင္ျခင္တုံ တရားမ်ား ျဖစ္ပြားေစရန္ ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ အရက္ေၾကာင့္ မည္မွ်အတိ ဒုကၡေရာက္ရွိ ပုံမ်ားကို ဆုံးမျပသထားသည့္ ပညာေပး ဇာတ္လမ္းကားျဖစ္သည္။

ေမတၱာႏွင့္ သူရာ ဇာတ္ကားတြင္ ယေန႔ ဇာတ္ကားမ်ားကဲ့သို႔ ဒါ႐ိုက္တာ၊ ဓာတ္ပုံဆရာႏွင့္ သ႐ုပ္ေဆာင္ အမည္မ်ား ကို ေဖာ္ျပျခင္း မရွိေသးဘဲ ျမန္မာဘာ သာျဖင့္ ဘားမားဖလင္မွ ႐ိုက္ကူးေသာ ေမတၱာႏွင့္သူရာ ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ အဂၤလိပ္ဘာသာျဖင့္ Burma Film Presents Love ane Liquar ဟူ၍သာ ေခါင္းစီးစာတန္းထုိးျပသည္။ ဇာတ္ ကားတြင္ သ႐ုပ္ေဆာင္မ်ားပါးစပ္လႈပ္ ၍ စကားေျပာသည့္အခါတုိင္း ေျပာ စကားမ်ားကို အဂၤလိပ္-ျမန္မာႏွစ္ ဘာသာျဖင့္ စာတန္းထုိးျပသည္။ ယင္း ကို ဆရာႀကီးပီမိုးနင္းက ဘာသာျပန္ေပး ခဲ့သည္။

ဇာတ္ကား၏ ေနာက္ခံတီးလုံး အျဖစ္ သီးျခား စပ္ဆုိထားေသာ ဇာတ္ကြက္၀င္ သီခ်င္းမ်ား မရွိေသးသျဖင့္ စႏၵရား တစ္လုံးတည္းျဖင့္ပင္ အၿငိမ့္၊ ဇာတ္သဘင္မ်ားတြင္ တီးေလ့ရွိေသာ အပ်ဳိေတာ္၊ ခုနစ္သံခ်ီ၊ သံမွန္၊ ေျခာက္ ေပါက္၊ ငါးေပါက္စေသာ တီးလုံးမ်ား ကို ဇာတ္ကြက္ႏွင့္ အလ်ဥ္းသင့္သလုိ တီးေပးၾကရသည္။ ဇာတ္လမ္းအရ ေျပးခန္း၊ လိုက္ခန္း၊ ထုိးႀကိတ္သတ္ပုတ္ ကယ္ဆယ္ခန္း စသည့္ အၾကမ္းပတမ္း လႈပ္ရွားခန္းမ်ား အတြက္ ဗိန္း ေဗာင္း၊ ေနာင္ဂ်ိန္ဆုိင္းမ်ား တီးရန္ ဗုံ၊ စည္၊ ဘင္စသည့္ တူရိယာ ပစၥည္းမ်ား မရွိေသာေၾကာင့္ တီးလက္စတီးလုံးကို သာ အရွိန္မပ်က္ ဆက္လက္ တီးၾကသည္။ ေမတၱာႏွင့္သူရာ ဇာတ္ကားတြင္ အသုံးျပဳရေသာ ႐ုပ္ရွင္ ေပၚဦးစ ကြၽဲေကာ္ ဖလင္မ်ားမွာ ပုံရိပ္ စြဲထင္ႏုိင္မႈ ေဆးသား အင္အား နည္းပါးလွသည္။ ႐ိုက္ကူးရာတြင္လည္း ပါ၀င္သူမ်ား၏ ပုံရိပ္မ်ား ထင္ရွား ေပၚလြင္ႏိုင္ေအာင္ ေရာင္ျပန္ မွန္မ်ားျဖင့္ အလင္းေရာင္ထုိး ေပးရသည္ကို မသိရွိေသးၾကသျဖင့္ ႐ုံတင္ျပသေသာ အခါ ပါ၀င္ သ႐ုပ္ေဆာင္ သူမ်ားမွာ ကပၸလီမ်ားပမာ မည္းၾကဳတ္ ေနၾကသည္။

ျမန္မာအေဆြ ကုမၸဏီမွ ပထမဦးဆုံး ႐ိုက္ကူးသည့္ ေတာၿမိဳင္စြန္းက လြမ္းေအာင္ဖန္ ဇာတ္ကားသည္ ဇာတ္၀င္ ေတးမ်ားကို သီးျခားေရးစပ္တီးမႈတ္ေပး ရသည့္ ပထမဆုံးျမန္မာ႐ုပ္ရွင္ဇာတ္ ကားျဖစ္သည္။ ေတာၿမိဳင္စြန္း ဇာတ္ကားကို ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္ စီနီမာဒီပဲရစ္ ႏွင့္ ရြိဳင္ရယ္႐ုံတုိ႔တြင္ ႏွစ္႐ုံခြဲ၍ ျပရ သည္။ စီနီမာဒီပဲရစ္႐ုံတြင္ စႏၵရားဦးသာ ဒင္၊ တေယာကိုဘရီ၊ အဆုိေတာ္ ျပည္ေမာင္ႀကီး၊ မတင္လွတုိ႔ ပါ၀င္ေသာ ေတးဂီတအဖြဲ႕က တီးမႈတ္ သီဆိုၾကၿပီး ရြိဳင္ရယ္႐ုံ သစ္တြင္ စႏၵရားဦးဘလတ္၊ တေယာ ၁၁ လမ္း ကိုေမာင္ေမာင္၊ အဆုိေတာ္ လွည္းတန္းဦး လူကေလးႏွင့္ ေဒၚ အုန္းေမႀကီးတုိ႔က တီးမႈတ္ သီဆုိၾက သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ေတာၿမိဳင္စြန္းသည္ ပထမဆုံး ႏွစ္႐ုံခြဲ ျပရေသာ ဇာတ္ကား ျဖစ္သည့္ျပင္ တီး၀ုိင္း ႏွစ္၀ုိင္းကုိပါ ႏွစ္႐ုံခြဲ၍ တီးမႈတ္ေစၿပီး အမ်ဳိးသမီးအဆုိ ေတာ္မ်ားပါ ပထမဆုံး ပါ၀င္ သီဆုိ လာၾကျခင္း ျဖစ္သည္။

၁၉၃၀ ၀န္းက်င္ တစ္၀ုိက္၌ ျမန္မာ ႏိုင္ငံတစ္၀န္းလုံးတြင္ ႏိုင္ငံေရး မၿငိမ္သက္မႈမ်ား မ်ားျပားစြာ ျဖစ္ေပၚခဲ့ေသာ ေၾကာင့္ ႐ုပ္ရွင္ လုပ္ငန္းမွာ ေခတၱရပ္ ဆုိင္းသြားခဲ့ရသည္။ ၁၉၃၂ ခုႏွစ္ ေမလ ၁၈ ရက္ေန႔တြင္ ပထမဆုံး ျမန္မာ အသံထြက္ ႐ုပ္ရွင္ ဇာတ္ကားျဖစ္သည့္ ေငြေပးလုိ႔မရ ဇာတ္ကားကို ပလာဇာ႐ုပ္ရွင္ ႐ုံ (ေနာင္-ရာဇ္၊ ရဲရင့္၊ ယခု ဆာကူရာ) တြင္ ျပသခဲ့သည္။

ျမန္မာ့ ပထမဆုံး ကာတြန္း႐ုပ္ရွင္ ကို ၁၉၂၉ ခုႏွစ္တြင္ ကာတြန္း ဆရာႀကီး ဦးဟိန္စြန္းႏွင့္ စာေရးဆရာဦးသိန္း (ဇ၀န)တုိ႔ ေရးဆြဲေသာ ]ဦးကလိန္}ေတး သ႐ုပ္ေဖာ္ ကာတြန္းျဖင့္ စတင္ခဲ့သည္။ ဗႏၶဳလ႐ုပ္ရွင္မွ ႐ိုက္ကူး ထုတ္လုပ္သည့္ ကာတြန္း႐ုပ္ရွင္မွာ ဇာတ္လမ္း႐ုပ္ရွင္ မဟုတ္ဘဲ ဦးကလိန္ ေခၚ ရည္းစား ေမွ်ာ္သီခ်င္းကို လိုက္ဆိုေတး (ယခု ကာရာအိုေက)အျဖစ္ ေရးဆြဲ ႐ိုက္ကူး ထားသည့္ ကာတြန္းတိုကေလးမွ်သာ ျဖစ္သည္။ ထို႔ေနာက္ ၁၉၃၄ ခုႏွစ္ဦး ပိုင္းတြင္ ျမန္မာ့ပထမဆံုး ကာတြန္းဇာတ္ လမ္း႐ုပ္ရွင္ကားဟု မွတ္တမ္း တင္ရမည့္ ခင္ခင္တြန္႕ေခၚ မိုက္ခဲေဟ့ အမည္ရွိ ကာတြန္းဇာတ္ကား ေပၚလာသည္။ ၿဗိတိသွ်ဘားမား ႐ုပ္ရွင္မွ ႐ိုက္ကူး ထုတ္လုပ္သည့္ ကာတြန္းဇာတ္ လမ္း႐ုပ္ရွင္ ပါ႐ုပ္မ်ားကို ကာတြန္းဆရာ ႀကီး ပ်ဥ္းမနား ဦးလွက ေရးဆြဲသည္။ ကာတြန္း ဇာတ္ကားမွ မင္းသား အမည္မွာ မိုက္ခဲျဖစ္၍ မင္းသမီးမွာ ခင္ခင္တြန္႕ ျဖစ္သည္။

၁၉၄၁ ခုႏွစ္ကုန္ခါနီးတြင္ ဒုတိ ယကမၻာစစ္ႀကီးသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ကူးစက္လာရာ ျမန္မာ့႐ုပ္ရွင္ လုပ္ငန္းသည္ စစ္အတြင္းကာလ၌ လံုး၀ဆိတ္ သုဥ္းသြားခဲ့ရသည္။ ၁၉၄၂ မွ ၁၉၄၅ ခုႏွစ္ အတြင္း၌ ႐ုပ္ရွင္ ပညာသည္ တစ္စုက ႐ုပ္ရွင္ဇာတ္ကားမ်ား ႐ိုက္ကူးရန္ အေျခအေန မေပးေသးေသာေၾကာင့္ အႏုပညာ သမားမ်ားႏွင့္ တကြ ဆရာ ဒဂုန္တင္၊ ဒါ႐ိုက္တာ ဦးဘဇင္တို႔ ေခါင္း ေဆာင္ကာ ၾကည့္ျမင္တိုင္၊ ထီးတန္းတ ႐ုတ္ေက်ာင္းႀကီး အတြင္းရွိ အားကစား ကြင္းကို က်ဴထရံကာ၊ ဇာတ္ခံု ထိုး၍ ျပဇာတ္မ်ား စတင္ ကျပခဲ့ၾကသည္။

၁၉၄၆ ခုႏွစ္တြင္ ၿဗိတိသွ် အစိုးရ ျပန္လည္ ေရာက္ရွိလာကာ ႐ုပ္ရွင္ စစ္ေဆးေရး ဆင္ဆာ အဖြဲ႕တစ္ဖြဲ႕ကို ဖြဲ႕စည္းခဲ့ သည္။ ထိုစဥ္ ကာလ၌ ႐ုပ္ရွင္ဇာတ္ကား မ်ား ႐ိုက္ကူး ခဲ့ၾကရာတြင္ နယ္ခ်ဲ႕ဆန္႔က်င္ေရး ရဲရဲေတာက္ အမည္ပါ ဇာတ္ကားမ်ားကို အမ်ားဆံုး ႐ိုက္ကူးခဲ့သည္။ ၁၉၄၉ ခုႏွစ္တြင္ ျမန္မာ႐ုပ္ရွင္ဇာတ္ ကားမ်ား အတြက္ ဖလင္ပိုင္းမ်ား တင္သြင္းရန္ ျမန္မာ ကိုယ္စားလွယ္ ျဖစ္ေသာ တီအင္ အဟူဂ်ာ ကုမၸဏီကို သြင္းကုန္လိုင္ စင္ထုတ္ မေပးေသာေၾကာင့္ ဖလင္လံုး၀ မရရွိသျဖင့္ ျမန္မာ႐ုပ္ရွင္ ကုမၸဏီမ်ား ႐ုပ္ရွင္ ႐ိုက္ကူးျခင္းမွ ေခတၱ ရပ္နား ခဲ့ၾက ရသည္။

၁၉၅၂ ခုႏွစ္တြင္ ျမန္မာ႐ုပ္ရွင္ အႏုပညာႏွင့္ စက္မႈ လက္မႈမ်ား တိုးတက္ ဖြံ႕ၿဖိဳးလာေစရန္ ျမန္မာ ႏိုင္ငံေတာ္ အစိုးရ ျပန္ၾကားေရး ဌာနတြင္ ျမန္မာ႔႐ုပ္ရွင္ အဆင့္အတန္း ျမႇင့္တင္ေရး အကဲျဖတ္ အဖြဲ႕ ဟူ၍ ဖြဲ႕စည္းခဲ့ၿပီး ျမန္မာ႐ုပ္ရွင္ ဇာတ္ကားမ်ားကို စတင္ ၾကည့္႐ႈ စစ္ေဆးခဲ့ၿပီး အေကာင္းဆံုး ဇာတ္ကားဆု၊ အေကာင္းဆံုး အမ်ဳိးသား ပညာသည္ဆု၊ အေကာင္းဆံုး အမ်ဳိးသမီး ပညာသည္ ဆုဟူ၍ ျမန္မာ့႐ုပ္ရွင္ ထူးခြၽန္ဆု သံုးဆု ေပးခဲ့သည္။ ပထမဦးစြာ အေကာင္းဆံုး ဇာတ္ကားဆု အျဖစ္ ပထမ ခ်စ္သက္ေ၀ (ေအ၀မ္း႐ုပ္ရွင္)၊ ဒုတိယ မယားနဲ႔လူပ်ဳိ (ေအာင္ေဇယ်႐ုပ္ရွင္)၊ တတိယ ခ်စ္၍ ေခၚရာ (ၿဗိတိသွ်ဘားမား ႐ုပ္ရွင္)တို႔ျဖစ္ သည္။

ထိုဆုရ ဇာတ္ကားမ်ားမွာ ခ်စ္သက္ေ၀ ဇာတ္ညႊန္းကို ဦးတင္ေမာင္က လည္းေကာင္း၊ မယားနဲ႔ လူပ်ဳိ ဇာတ္ညႊန္းကို ဒါ႐ိုက္တာ ေမာင္လွတင္က လည္းေကာင္း၊ ခ်စ္၍ေခၚရာ ဇာတ္ညႊန္းကို သိန္းေဖျမင့္က လည္းေကာင္း ေရးသားခဲ့သည္။ ပထမဆံုး အေကာင္းဆံုး အမ်ဳိးသားပညာသည္ဆုကို ေက်ာ္ ၀င္း (မာလာရီဇာတ္ကား) ကလည္းေကာင္း၊ အေကာင္းဆံုး အမ်ဳိးသမီး ႐ုပ္ရွင္ ပညာသည္ ဆုကို ၾကည္ၾကည္ေဌး (ခ်စ္သက္ေ၀) ကလည္းေကာင္း ရရွိခဲ့သည္။ ထိုကဲ့သို႔ ႐ုပ္ရွင္ အကယ္ဒမီ ေရႊစင္ဆုမ်ားကို ခ်ီးျမႇင့္ရာတြင္ တစ္ႏွစ္ထက္ တစ္ႏွစ္ အကယ္ဒမီဆု အမ်ဳိးအစား မ်ားကို တိုးျမႇင့္ ခ်ီးျမႇင့္ခဲ့ရာ ယခုအခါ တြင္ အမ်ဳိးအစား ၁၁ မ်ဳိး အထိ ခ်ီးျမႇင့္ေပးလ်က္ ရွိသည္။ ယေန႔ အခ်ိန္အထိ တိုးခ်ဲ႕ခ်ီးျမႇင့္ေပးခဲ့သည့္ ျမန္မာ့႐ုပ္ရွင္ ထူးခြၽန္ဆု ၁၁ မ်ဳိးမွာ-

၁။ ႐ုပ္ရွင္ဇာတ္ကား တည္းျဖတ္ ဆု
၂။ ႐ုပ္ရွင္အသံ ထူးခြၽန္ဆု
၃။ ႐ုပ္ရွင္ဓာတ္ပံုဆု
၄။ ႐ုပ္ရွင္ ေတးဂီတဆု
၅။ ႐ုပ္ရွင္ ဇာတ္ညႊန္းဆု
၆။ အမ်ဳိးသမီး ဇာတ္ပို႔ဆု
၇။ ႐ုပ္ရွင ္ဇာတ္ကားဆု
၈။ အမ်ဳိးသား ဇာတ္ပို႔ဆု
၉။ ႐ုပ္ရွင္ ဒါ႐ိုက္တာဆု
၁၀။ အမ်ဳိးသမီး ဇာတ္ေဆာင္ဆု
၁၁။ အမ်ဳိးသား ဇာတ္ေဆာင္ဆု
တို႔ျဖစ္ၾကသည္။

႐ုပ္ရွင္ထူးခြၽန္ဆု စတင္ ခ်ီးျမႇင့္စဥ္ က က်ပ္ ၁၅၀၀ တန္ ေရႊငါးမူးသား ရင္ထိုး တံဆိပ္ႏွင့္ ျခေသၤ့႐ုပ္တုသာ ျဖစ္ခဲ့ေသာ္လည္း ၁၉၆၂ ခုႏွစ္မွစ၍ ေငြ ၾကယ္ကို လွမ္းဆြတ္ေနဟန္ ကညာပ်ဳိေရႊ စင္႐ုပ္ဆုကို ခ်ီးျမႇင့္ျခင္းျဖစ္ပါသည္။ အမ်ဳိးသား စာၾကည့္တိုက္တြင္ ရွိေသာ ႐ုပ္ရွင္(ျမန္မာ)စာအုပ္မ်ားကို ခုႏွစ္ အလိုက္စီ၍ စာအုပ္ အမည္ႏွင့္ တကြ စာေရးသူ အမည္မ်ားကိုပါ ေဖာ္ျပေပး လိုက္ပါသည္။ ၎တို႔မွာ ေအာက္ေဖာ္ ျပပါအတိုင္း ျဖစ္ပါသည္။

၁။၁၉၂၈ ႐ုပ္ရွင္ပညာ။
၂။၁၉၆၀ ႐ုပ္ရွင္အႏုပညာသည္ မ်ားႏွင့္ ေတြ႕ဆံုျခင္း၊ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ ႐ုပ္ရွင္ပညာသည္မ်ားအား ေလ့လာျမင္ ေတြ႕ခ်က္၊ အမွတ္(၁)။
၃။၁၉၆၃ ႐ုပ္ရွင္ပညာသိစရာ၊ ထြန္းလိႈင္။
၄။၁၉၆၅ ႐ုပ္ရွင္ဇာတ္ညႊန္း ေကာင္းတစ္ပုဒ္၊ ျပည့္စံု။
၅။၁၉၆၅ ႐ုပ္ရွင္ႏွင့္ေတး။
၆။၁၉၆၅ ႐ုပ္ရွင္ႏွင့္ေတး၊ ဒုတိယ တြဲ။
၇။၁၉၆၆ ကြၽႏု္ပ္ႏွင့္ျမန္မာ႐ုပ္ရွင္ ေလာက၊ ဒဂုဏ္ပဦးဘတင္။
၈။၁၉၆၆ ႐ုပ္ရွင္ေတး။
၉။၁၉၆၆ ႐ုပ္ရွင္ႏွင့္ေတး(အထူး)၊ စီစဥ္သူ ရန္ကုန္လွျမင့္။
၁၀။၁၉၆၇ ၁၉၆၇ ခု ဖလင္အယ္ လ္ဗန္၊ တကၠသိုလ္ေမာင္လွသူ။
၁၁။၁၉၆၇ ျမန္မာ႔႐ုပ္ရွင္ ေရစီး ေၾကာင္း၊ တကၠသိုလ္ေမာင္လွသူႏွင့္ ေမာင္စင္ၾကယ္။
၁၂။၁၉၆၈ ႐ုပ္ရွင္၊ ေမာင္ရည္ ေအာင္။
၁၃။၁၉၆၉ ႐ုပ္ရွင္ ဇာတ္လမ္းစံု၊ တကၠသိုလ္ေမာင္လွသူ။
၁၄။၁၉၆၉ ႐ုပ္ရွင္ေတးတစ္ရာ။
၁၅။၁၉၆၉ ႐ုပ္ရွင္ေတး ၁၀၀၀၊ အမွတ္ (၂)။
၁၆။၁၉၆၉ ႐ုပ္ရွင္ေတး ၁၀၀၁။
၁၇။၁၉၇၀ ႐ုပ္ရွင္ ေတးပေဒသာ။
၁၈။၁၉၇၀ ႐ုပ္ရွင္ ေတးေပါင္းခ်ဳပ္။
၁၉။၁၉၇၀ ႐ုပ္ရွင္မင္းသား မင္းသမီး ျဖစ္လိုေသာ္၊ ေအာင္သာႏိုင္။
၂၀။၁၉၇၁ ႐ုပ္ရွင္ သီခ်င္းမ်ား (၁၉၆၉-၇၀)၊ ႐ုပ္ရွင္ သီခ်င္းေတး ေပါင္းခ်ဳပ္၊ အမွတ္(၁)၊ စီစဥ္သူ ႐ုပ္ရွင္ ၀ါသနာရွင္ တစ္ဦး။
၂၁။၁၉၇၂ ျမန္မာ့ ႐ုပ္ရွင္ၾကယ္ပြင့္ မ်ား၊ ဂိုး လွအုန္း။
၂၂။၁၉၇၂ ႐ုပ္ရွင္ အႏုပညာႏွင့္ ႐ုပ္ရွင္ အတတ္ပညာ အေျခခံမ်ား၊ ဆန္းလြင္။
၂၃။၁၉၇၂ ဖလင္မိတ္ဆက္၊ စီစဥ္ သူ ဗဟိုသန္းႏိုင္။
၂၄။၁၉၇၃ ႐ုပ္ရွင္ေရႊစင္ဆု(၁၉၅၂
-၁၉၇၁)၊ တကၠသိုလ္ေမာင္လွသူ။
၂၅။၁၉၇၅ ႐ုပ္ရွင္ဂီတႏွင့္ ကြၽန္ ေတာ္၊ စစ္ကိုင္းလွေရႊ။
၂၆။၁၉၇၅ ႐ုပ္ရွင္သီခ်င္းေပါင္း ခ်ဳပ္၊ စီစဥ္သူ ကိုေလးလြင္ႏွင့္ ရန္ကင္း ကိုကိုေလး။
၂၇။၁၉၇၆ ႐ုပ္ရွင္ႏွင့္ကြၽန္ေတာ္၊ ျပည့္စံု။
၂၈။၁၉၇၇ ႐ုပ္ရွင္ပညာအျမဳေတ၊ ေရႊဒံုးဘီေအာင္။
၂၉။၁၉၇၈ ျမန္မာ့႐ုပ္ရွင္ထူးခြၽန္ ဆု(၁၉၅၂-၁၉၇၆)၊ ေမာင္စင္ၾကယ္(အ မ်ဳိးသားစာေပဆုရ)
၃၀။၁၉၇၈ ႐ုပ္ရွင္ကားတစ္ကား၊ ေမာင္သိခၤ။
၃၁။၁၉၈၄ ႐ုပ္ရွင္မ်က္၀န္းသစ္ ႏွင့္ ႐ုပ္႐ုပ္ဆိုင္ရာစာေပ။
၃၂။၁၉၈၇ ႐ုပ္ရွင္မင္းသားမင္း သမီးေပါင္းစံုတို႔၏ အေၾကာင္းစံုမ်ား၊ ေမာင္ယဥ္ေက်ာ္။
၃၃။၁၉၉၁ ႐ုပ္ရွင္၊ ႐ုပ္ျမင္၊ ဗီဒီ ယိုဘယ္လို႐ိုက္မယ္၊ ဒါ႐ိုက္တာျမင့္ ေမာင္။
၃၄။၁၉၉၂ ျမန္မာ့႐ုပ္ရွင္ဇာတ္ ညႊန္းပညာရပ္ဆိုင္ရာစာတမ္း။
၃၅။၁၉၉၆ ျမန္မာ့႐ုပ္ရွင္ဆရာႀကီး မ်ား၏ အဆိုအမိန္႔မ်ား။
၃၆။၁၉၉၇ ျမန္မာ့႐ုပ္ရွင္အေက်ာ္ ၾကားဆံုးႏွင့္ ပရိသတ္အင္အားအမ်ားဆံုး မင္းသားမ်ား၊ အမွတ္(၁)။
၃၇။ ၁၉၉၇ သူ႕ကြၽန္မခံၿပီ ႐ုပ္ရွင္ ဇာတ္ကား၏ဂယက္မ်ား။
၃၈။၂၀၀၀ ကာတြန္း႐ုပ္ရွင္၏ မူလဇာစ္ျမစ္ႏွင့္ ဖန္တီးမႈအဆင့္ဆင့္၊ မိုးေဇာ္ဦး(ယဥ္ေက်းမႈတကၠသိုလ္)။
၃၉။၂၀၀၀ ႐ုပ္ရွင္႐ိုက္သူမ်ား၊ ဒါ ႐ိုက္တာထြန္းလိႈင္။
၄၀။၂၀၀၂ ႐ုပ္ရွင္ေလာက ဘ၀သံ သရာ၊ သုခ။
၄၁။၂၀၀၃ ဇာတ္လမ္းပညာ အတြဲ (၁)၊ တင္သန္းဦး။
၄၂။၂၀၀၃ ဇာတ္လမ္းပညာ အတြဲ (၂)၊ တင္သန္းဦး။
၄၃။၂၀၀၄ ႐ုပ္ရွင္၊ ေနမ်ဳိး။
၄၄။၂၀၀၄ ႐ုပ္ရွင္သ႐ုပ္ေဆာင္ လမ္းညႊန္၊ ဒါ႐ိုက္တာရဲ၀န္ထမ္းေဟာင္း တစ္ဦး။
၄၅။၂၀၀၄ ျမန္မာ့႐ုပ္ရွင္ သမိုင္းစဥ္(ေငြရတုကာလ) ၁၉၂၀-၁၉၄၅ ခုႏွစ္၊ ျမန္မာႏိုင္ငံ႐ုပ္ရွင္အစည္းအ႐ံုး။
၄၆။၂၀၀၄ အေမ့ႏို႔ဖိုး႐ုပ္ရွင ္ဇာတ္ညႊန္း၊ ၿငိမ္းမင္း။
၄၇။၂၀၀၅ က်န္စစ္သား႐ုပ္ရွင္ ဇာတ္ညႊန္း၊ ျမင့္ဦးဦးျမင့္ႏွင့္ ျမျမင့္မိုရ္။
၄၈။၂၀၀၅ သ႐ုပ္ေဆာင္ေကာင္း ျဖစ္ခ်င္ရင္၊ နန္းထိုက္စိုး(ႏိုင္ငံျခားဘာသာ သိပံၸ)။
၄၉။၂၀၀၆ ႐ုပ္ရွင္သမိုင္းႏွင့္ ျမန္မာ့႐ုပ္ရွင္မွတ္တမ္း၊ ေအးေအးစိုး(ဖ်ာပံု)။
၅၀။၂၀၀၇ ၂၀၀၅ ဗခေိနာပ ဗူဘကာ
၅၁။၂၀၀၉ ႐ုပ္ရွင္႐ုပ္ျမင္ တည္းျဖတ္မႈ ပညာ အေျခခံ၊ ထပ္ဆင့္ အကယ္ဒမီ တည္းျဖတ္ ဦးျမင့္ခိုင္။



သီတာေအာင္
၊အမ်ဳိးသားစာၾကည့္တိုက္၊

က်မ္းကိုးကား စာအုပ္မ်ား
၁။ဆန္းလြင္။ ႐ုပ္ရွင္ အႏုပညာႏွင့္ ႐ုပ္ရွင္ အတတ္ပညာ အေျခခံမ်ား။
ရန္ကုန္၊ ကာယသုခ စာေပ၊ ၁၉၇၂။ ၃၅၄ စာ၊ ပံုမ်ား၊ ၂၄ စင္တီ။
၂။ျမန္မာႏိုင္ငံ႐ုပ္ရွင္ အစည္းအ႐ံုး။ ျမန္မာ႔႐ုပ္ရွင္ သမိုင္းစဥ္ (ေငြရတုကာလ) (၁၉၂၀-၁၉၄၅)။ ရန္ကုန္၊ ယင္းအဖြဲ႕၊ ၂၀၀၄။ င၊ ၂၈၇ စာ၊ ပံုမ်ား၊ ၂၄ စင္တီ။
၃။ျမန္မာ့႐ုပ္ရွင္ ဆရာႀကီးမ်ား၏ အဆိုအမိန္႔မ်ား။ ရန္ကုန္၊ ၀င္းစာေပ၊ ၁၉၉၆။ စ၊ ၁၇၉ စာ၊ ပံုမ်ား၊ ၂၄ စင္တီ။
၄။ျမန္မာ့႐ုပ္ရွင္ ဇာတ္ညႊန္းပညာ ရပ္ဆိုင္ရာ
စာတမ္း။ ရန္ကုန္၊ ျမန္မာႏိုင္ငံ
႐ုပ္ရွင္ အစည္းအ႐ံုး ဇာတ္လမ္း
ဇာတ္ညႊန္း အေျခခံအဖြဲ႕၊ ၁၉၉၂။
၈၁ စာ၊ ၃၀ စင္တီ။
(ေရႊအျမဳေတ မဂၢဇင္း၊ ဩဂုတ္ ၂၀၁၀)


naing linn က ပို႔စ္တင္ၿပီး ေမးျမန္ထားသျဖင့္ ေရႊအျမဳေတအြန္လိုင္းမဂၢဇင္း

0 comments:

Post a Comment